Kas ir mūsu konkurenti?

Pirmais eksperimentālais paraugs "Catri26" tika parādīts 1997. gada Amsterdams jahtu izstādē. Pēc izstādes slēgšanas Holandes jahtu tirgotāju sarīkotajos demonstrācijas braucienos trimarāns no Latvijas pārliecinoši pārspēja labākos ārzemju konkurentus – dāņu "Dragonfly920" (aplūkot uzspiežot uz attēla) un amerikānu "Corsair28R", kas bija ne tikai lielāki un vairāk uz sacensībām orientēti, bet arī nesalīdzināmi labāk aprīkoti. Izrādījās, ka jaunā zemūdens spārnu sistēma ar uzviju kompensēja visas Latvijas jahtas tehniskās, pirmajam paraugam raksturīgās nepilnības.

Izmēģinājumu braucieni apliecināja izgudrojuma komerciālo vērtību un reizē bija signāls visām šajā tirgus segmentā strādājošajām jahtu firmām, ka parādījies ļoti nopietns konkurents. Pasaulē visi ražotāji cenšas tikt pie jauniem tirgiem un neviens negrib zaudēt esošo. Tāpēc katrs nopietns tehnisks uzlabojums sastop gan konkurentu pretestību, gan centienus iegūt jauninājumu sev. Tā ir konkurences cīņa, kas pati par sevi ir vērtīga kā progresa veicinātāja. Problēma rodas, ja šī cīņa iziet no noteiktajiem likuma rāmjiem. Tad tā kļūst graujoša un progresu bremzējoša.

Iespējams, esmu viens no pirmajiem Latvijā, kurš ar tehniski pārāku, pašu izstrādātu un patentētu produktu iziet pasaules tirgū un kuram nākas konstatēt, ka Latvijā realizējas otrais negodīgās konkurences variants. Tikko apstiprinājās izgudrojuma komerciālā vērtība, tas tūlīt kļuva par uzbrukuma objektu. Kad noraidīju pretenzijas uz savu projektu, uz nepatiesu dokumentu pamata tika iegūts otrs patents un saņemta atļauja prettiesiskai būvei. Uz iesniegumu policijai saņēmu atbildi, ka manām pretenzijām nav pamata.

Ja pārkāpumu izdara ierindas pilsonis, tas tiek vai netiek sodīts un ar to jautājums ir izsmelts. Ja prettiesisku ar dokumentiem apliecinātu rīcību aizstāv Ekonomikas policijas priekšnieks (toreiz Didža Šmitiņa personā), tas jau ir signāls. Šī konkrētā signāla ir negatīvā rezonanse turpinās astoto gadu ar jaunu likumdošanu ignorējošu personu iesaistīšanos. Izgudrojums, kas varētu nest ekonomiskos labumus un veidot Latvijas pozitīvo tēlu pasaulē, dažu cilvēku neapvaldītas alkatības rezultātā ir pavērsts pretējā virzienā un valsts reputācija tiek grauta arvien pieaugošā apmērā.

Ar uzsākto akciju vēlamies atgriezt izgudrojuma izmantošanu Latvijā civilizētā gultnē un paralēli ražošanas organizēšanai dot impulsu tiesiskuma nodrošināšanai rūpnieciskā intelektuālā īpašuma un inovatīvas ražošanas aizsardzības jomā. likuma pārkāpējiem. Jahtu ražošana nepieder biznesam, kurā spēles noteikumus diktē likumus nerespektējošas personas. Neviens jahtas Latvijā nepasūtīs un neviens naudu ražošanā neguldīs, ja tiesiskums un strikta likumu ievērošana netiek nodrošināti. Situācija ir radikāli jāmaina, lai pasaule saņemtu nepārprotamu pretēju signālu: Latvija nav tā vieta, kur var nesodīti ignorēt likumus un veikt destruktīvu darbību, Latvijā ar tiesiskumu viss ir kārtībā. Tikai tā ir valsts kompetence. Ar netīrās veļas mazgāšanu un melno spēku apkarošanu mēs šajā lapā nenodarbosimies. Arī negatīvās konkurences sadaļā tiks uzrādīts tikai tiesiskuma stiprinātāju pozitīvais veikums.

Ceram, ka dotais impulss ļaus mums pārslēgties uz savu tiešo darbu, lai godīgas konkurences apstākļos pierādītu savas produkcijas pārākumu un iegūtu savu pienācīgo vietu pasaules tirgū. Ir izstrādāta marketinga programma, kura kā centrālo pasākumu ietver Catri jahtu prezentāciju "International Multihull Meeting" (LDJA) laikā Ventspilī un Rīgā 18.-24. jūlijā. Lai pienācīgi sagatavotos šim pasākumam un sacensībām distancē Ventspils – Rīga, kurā pirmo reizi Latvijā radītās ātrākās jahtas mērosies spēkiem ar konkurentiem no pārējās pasaules, tiek veidota organizācijas komiteja. Tā būs reizē gan sportistu, gan vēl lielākā mērā konstruktoru sacensība, kurā Latvija pirmo reizi varēs demonstrēt savas intelektuālās un tehniskās jaunrades potences. Kā gaidāmā rezultāta priekšvēstnesi var jau minēto jahtas Volantis debiju Zviedrijā.