Nākošajā dienā pēc Starptautiskās daudzkorpusu jahtu tikšanās IMM2005 Rīgā jahtu konstruktors Aldis Eglājs aicināja Latvijas un ārzemju žurnālistus uz preses konferenci. Tieši pirms diviem gadiem Vismārā, Vācijā notika iepriekšējā tikšanās IMM2003. Nākošo IMM2005 bija plānots rīkot Norvēģijā, kurai pēc nolikuma bija pienākusi kārta aicināt ātrākās konstrukcijas jahtu burātājus pie sevis. Tomēr notika neticamais. Pēdējā tikšanās dienā, kad uz sēdi sanāca IMM rīkojošo valstu asociāciju vadītāji, tika atbalstīts toreizējā Latvijas daudzkorpusu jahtu asociācijas vadītāja Alda Eglāja iesniegtais priekšlikums rīkot nākošo tikšanos Latvijā, kā pirmajā no visām austrumu Eiropas valstīm. Par labu šādam lēmumam svaru kausus nosvēra Latvijas jahtu būvētāji ar pašu radītajām oriģinālajām konstrukcijām, it sevišķi pirmais Liepājā būvētais un uz treilera atvestais Catri24 trimarāns ar zemūdens spārniem, kura būve visu dalībnieku acu priekšā tika pabeigta un kurš pēc tam pārsteidza dalībniekus gan ar nākotnes jahtas dizainu, gan neparasto ātrumu. Tā bija necerēta veiksme un izdevība gan Latvijas ātrāko jahtu burātājiem, gan būvētājiem jau ar pirmo mēģinājumu ielekt Eiropas burāšanas vilciena pirmajā vagonā. Gods kam gods, Latvija ar kārtējo starptautisko sarīkojuma organizāciju lieliski tika galā. Gan saviesīgā, gan sacensību daļa bija līmenī. Par to lielā mērā jāpateicas organizācijas komitejai, it sevišķi pašreizējā Latvijas daudzkorpusu jahtu priekšsēdētāja Ulda Kronblūma organizatora talantam. Tomēr tie, kuri bija speciāli braukuši skatīt, izmēģināt, salīdzināt un, iespējams, arī pasūtīt Catri spārnotos trimarānus, aizbrauca vīlušies. Visātrākās Latvijā radītās jahtas šeit nebija. Par to arī preses konference Alda Eglāja paziņojums
Nesen notikušais trimarāna Catri24 izmēģinājuma-demonstrācijas brauciens uz Angliju vēlreiz apliecināja manas izstrādātās un patentētās zemūdens spārnu sistēmas priekšrocības. Atsauksme, kura saņemta no pieredzējuša Dienvidāfrikas Republikas burātāja pārsniedz optimistiskākās cerības. Bez daudzām pozitīvām iespējām, kuras dod komerciāli vērtīgs izgudrojums, tam piemīt arī negatīva blakus parādība. Jo izgudrojums efektīvāks, jo vairāk pakļauts negodīgu vieglas peļņas tīkotāju uzbrukumiem. Arī mani zemūdens spārni pašlaik pārdzīvo jau trešo uzbrukumu, kura iecere tagad atklājusies un ar dokumentiem apliecinta. 1. Liepājā izveidotais spārnoto jahtu būves uzņēmums SIA Catri LL ir novests līdz maksāt nespējai un notikusi šī uzņēmuma ražotnes Liepājā, Ezermalas ielā 9 piesavināšanās. 2. Noorganizēta no Brazīlijas ievestā pirmā trimarāna Catri 27 pusfabrikāta nobloķēšana muitā gada garumā, nodarot zaudējumus ārzemju partneriem un pirmajiem pasūtītājiem un izraisot starptautisku skandālu. 3. Internetā, Yahoo! portālā izveidota diskusiju grupa, kurā tiek iepludināta dezinformācija, vainojot visā izgudrojuma un trimarāna autoru. 4. Nozagti datori ar trimarānu tehnoloģisko dokumentāciju. Tas, ka pasaulē notiek likumu pārkāpumi, nav nekas neparasts. Konkrētais gadījums atšķiras ar to, ka pretlikumīgas un krimināla rakstura darbības turpinās jau otro gadu, nesastopot jebkādu valsts likumus sargājošo institūciju pretdarbību. Jahtu būves biznesā izšķiroša loma ir reputācijai. Izšķērdēto naudu var atpelnīt, nozagto ražotni var izveidot no jauna, bet argumentēt pret dezinformāciju, ja nenoķerts zaglis jau ilgāk kā gadu sauc: Ķeriet zagli, un novērst reputāciju graujošu skandālu nav iespējams. Kad burātājs no Dienvidāfrikas pēc Catri24 izmēģinājuma brauciena gūtos iespaidus iesniedza lielākajam specializētajam žurnālam Multihull Magazin (ASV), izdevējs publikāciju atteica, motivējot šādi: - Rakstu izlasījām ar lielu interesi un par trimarāna unikālajām īpašībām nešaubāmies. Bet par autoru ir saņemta negatīva informācija. Mēs nevaram uzņemties šķīrēja lomu un tāpēc atsakām abām pusēm. Tas bija pēdējas piliens, kurš lika izšķirties sasaukt šo preses konferenci un rakstīt šo tekstu. ASV žurnāla nostāja ir korekta. Latvijā izraisītais konflikts jārisina šeit. Tāpēc ar preses starpniecību vēlreiz griežos pie jums, Zaščirinska kungs, kā pie Latvijas policijas priekšnieka un pie jums, Maizīša kungs, kā pie Latvijas ģenerālprokurora. Liepājas policija, konkrēti kriminālpolicijas priekšnieka vietnieks G. Atujevs un Liepājas prokuratūra, konkrēti prokurore I.Gavare un virsprokurors A.Dzērvēns šajā konkrētajā lietā savus amata pienākumus pienācīgā līmenī pildīt nespēj. Viņiem nepieciešama palīdzība. Tas nav normāli, ja policija saņem apliecinošus dokumentus par krimināla rakstura darbībām, tomēr likuma pārkāpējs var šīs darbības netraucēti turpināt un vērst plašumā, kamēr policija meklē ieganstus likuma pārkāpēja attaisnošanai. Tas nav normāli, ja policija veicina tīši izraisīta konflikta pāraugšanu starptautiskā skandālā un unikālas produkcijas eksporta vietā Latvija pludina pasaulē kašķi. Tā nav tikai izgudrojuma autora nelaime, kurš pēc vairāku gadu desmitu darba pirmais atrisinājis tehnisku problēmu un kurš ieguldījis ne mazo naudu patentos, lai Latvija kļūtu par ekskluzīvās produkcijas eksporta līderi. Autors dod tikai ideju, bet produkcijā ieguldīts daudzu citu cilvēku darbs. Pasauli pārsteidz gan Catri trimarānu ideja, gan idejas realizācijas kvalitāte. Tas liecina par latviešu izcilajām spējām un talantu. Šādu cilvēku darbs visur tiek augsti vērtēts un atlīdzināts. Tas varētu notikt arī Latvijā, ja vien valsts viņu darbu pret noziedzīgajiem tīkojumiem pienācīgi sargātu. _______________ ASV žurnāla Multihull Magazin Eiropas pārstāvja Claus-C Plaass foto |